بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست هیات حماس فردا راهی قاهره خواهد شد بازداشت موعود شمخانی تایید شد انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی کاخ سفید وزیر خارجه بحرین پس از ۱۳ سال وارد دمشق شد نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند
سرخط خبرها

چرا مصوبه خرید دوره خدمت سربازی می‌تواند یک ناعدالتی محض باشد؟

  • کد خبر: ۹۷۵۸۹
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
  • ۱
چرا مصوبه خرید دوره خدمت سربازی می‌تواند یک ناعدالتی محض باشد؟
متوسط قیمت فروش خدمت سربازی در دولت سیزدهم، ۴۲۵ میلیون تومان، معادل۱۶۰ برابر حداقل دستمزد یک کارگر است.

عروجی | شهرآرانیوز؛ پرسش ازلی ابدی پسر‌ها درباره سربازی هیچ وقت پاسخ درخور و قانع کننده‌ای نداشت. اینکه: چرا دوسال از بهترین روز‌های زندگی ام را که می‌توانستم کمک خرج خودم و خانواده ام باشم باید با کمترین حقوق در پادگان بگذرانم؟ اما این پرسش برای خیلی‌ها تا ابد بی جواب بود و برای عده‌ای هم همیشه فقط یک جواب داشت: پول. ثروتمندانی که می‌توانستند به روشنی به این پرسش پاسخ بدهند و با روش‌های مختلف زیر بار خدمت سربازی نروند. حالا، اما قانون برای این جماعت دروازه بزرگی باز کرده است.

شرح مختصر آنچه گذشته به این صورت است که: در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس، موضوع خرید سربازی مصوب شد که طی آن دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد با ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان امکان خرید و معافیت خواهند داشت. همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار خواهند شد.

جدا از اینکه معلوم نیست افراد تحت پوشش کمیته امداد چطور می‌توانند این مبالغ را پرداخت کنند یا اساسا این رقم‌ها چه همخوانی با حقوق ناچیز سرباز‌ها دارد و هزار مشکل دیگر چند درصد خانواده‌های ایرانی توانایی پرداخت چنین مبالغی را دارند؟ از آن طرف، اما برخی‌ها هم معتقدند دوره سربازی بیشتر از اینکه جنبه دفاعی داشته باشد جنبه اجتماعی دارد. یعنی همان تلقی مردشدن و افزایش آستانه تحمل و صبر و... باز هم سؤال اصلی اینجاست، چرا عده‌ای باید با خرید خدمت مرد شوند و عده‌ای با ۲ سال رفتن به سربازی؟

هرچند این موضوع همیشه سوژه داغ فضای مجازی بوده، ولی این بار به طور خاص موافقان و مخالفانش که تعدادشان به مراتب بیشتر است درباره جزئیات این مصوبه واکنش‌های زیادی نشان دادند. مثلا کاربری نوشته بود: «خرید سربازی یکی از ناعادلانه‌ترین قوانینی ست که می‌شه وجود داشته باشه.

حتی انواع و اقسام مدل‌های معافیت هم ناعادلانه هستن. فکر کن اونی که بچه پولداره پول می‌ده و راحت می‌شه. اونی که بی پوله دو سال می‌ره و می‌آد و از زندگی عقب می‌افته. یا اونی که کف پاش صافه، اونی که فتق داره، اونی که ‏مامان و باباش جدا شدن و ... سربازی اجباری که اصلا و ابدا نباید باشه. حالا که هست این قوانین ناعادلانه هم نباید باشه. همه برن، ولی مدت سربازی به جای دو سال خیلی کم بشه مثلا سه ماه. واقعا دیدن اون‌هایی که معاف می‌شن برای کسایی که می‌رن، خیلی زور داره.»

یا کاربر دیگری به تورم موجود اشاره کرده و نوشته: «شما فکر کن یک نفر با فوق لیسانس و حقوق ۴ میلیون تومان در ماه بخواد سربازی بخره. شما حقوق رو به اندازه تورم بالا بردی که خرید خدمت سربازی رو به اندازه تورم بالا می‌بری؟» با این حساب متوسط قیمت فروش خدمت سربازی در دولت سیزدهم، ۴۲۵ میلیون تومان، معادل۱۶۰ برابر حداقل دستمزد یک کارگر است. هرچند خبر‌ها می‌گوید این مصوبه هنوز به مراحل پایانی نرسیده، ولی باید منتظر بود و دید آیا سازمان نظام وظیفه درنهایت با این مصوبه همراهی می‌کند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
0
0
خواهشا یه قانون سفت و سخت تصویب کنید که اجازه نده حقوق پرداختی به سرباز کمتر از حداقل حقوق مصوب سالانه باشه.
چون رویکرد سربازی، اجباریه درصورت پرداخت حقوق کمتر، سرباز نمیتونه اعتراض کنه.
در این شرایط سخت اقتصادی معیشت سربازا نباید به خطر بیفته.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->